LAMMERS TRANSPORT MUSEUM

& LAMMERS AUTOMOBIEL MUSEUM


Voertuig Collectie

De eerste voertuigen waar het museum over beschikte, waren voertuigen uit de Lammers Collectie. Dit waren voertuigen, die in opslag stonden vanuit het eerdere Automobiel Museum Enschede én voertuigen die in "Eindhoven" niet gewenst waren. De hoofdmoot bestond uit vrachtwagens, alhoewel er ook enkele personenwagens mee verhuisden naar het nieuwe Hengelose onderkomen. De personenwagens maakten niet echt onderdeel uit van de collectie, maar werden in het depôt geplaatst. Ze waren er nu eenmaal, en misschien later als opvulling.....

GMC

De eerste uitbreiding van de collectie diende zich aan: De firma Antoon Heerbaart uit Hengelo bood een mooie complete "burger" GMC aan, die voorzien was van een wagenmakerscabine en een Netam kipperopbouw. Dit model GMC, dat kan men wel zeggen voor de wederopbouw van het Nederlandse wegvervoer heeft gezorgd na de tweede wereldoorlog, is in feite een voorloper van GINAF, Terberg en de RAM modellen.Al deze fabrikanten brachten hun eerste modellen uit op basis van dit model GMC. Het was een echte stamvader, gezien het rijtje kippers dat we al in onze collectie hadden.

Hanomag-Henschel & Praga

Over kippers gesproken: Via de Firma Baars uit Didam kregen we de beschikking over een Hanomag-Henschel H 261. Willie had de kipper jarenlang binnen bewaard en na een goede opknapbeurt kreeg dit intussen byzondere voertuig meteen een plaatsje in het museum naast zijn "kipperbroertjes". Even later kregen we een Praga V3S kipper in Burgeruitvoering, die zelfs in het vroegere Tsjechoslowakije een waar colectorsitem was geworden. Wij hadden er eentje gevonden.....in Zuid Duitsland. Voor Bennie Goorhuis en Robin van Loon geen probleem. Zij hadden wel zin in een "vacantieritje" en gingen de Praga halen!

Mack

De firma van Wezel uit Hengelo, die ons al jaren belangeloos een dieplader en ander transportmateriaal ter beschikking stelde, hadden al jaren een Mack DM 611SX in hun vloot zwaartransporttrekkers. Dit speciale voertuig voorzien van ballastbak heeft overal zijn diensten bewezen van Saoedi Arabië tot de dampige oerwouden van Centraal Afrika. Na zijn werkzaamheden aldaar is hij weer naar Nederland verscheept en volledig gerestaureerd. Na enige promotietoeren te hebben gemaakt, werd de wagen ter beschikking gesteld van ons museum.

Büssing & Krupp

Büssing en Krupp hebben voor de duitse verzamelaar dezelfde klank als voor ons Kromhout en Verheul. Ze waren onvindbaar en als ze wel waren, waren ze voor de modale verzamelaar onbetaalbaar. Maar wij hadden allebeide merken in ons museum!! Dankzij een tip van de gebr. van Loon (inderdaad van 'Transmobiel'), kwamen we op het spoor van een Büssing met neus. In een voorstadje van Brussel hadden ze er ergens eentje langs de straat bij een boerderij zien staan. Ongelovig belden we op en deden ongezien een bod, zo bang waren we, dat dit exemplaar onze neus voorbij zou gaan. Dankzij de onmiddelijke medewerking van BSO (Cosmo) stond de Büssing binnen een week in ons depôt. En wij glimmen van trots, dat dankzij de oplettendheid van andere vrachtwagenliefhebbers, wij de beschikking hadden over een Büssing Burglöwe.

Via bezoekers in het museum kwamen soms de verhalen los: Soms geloofden we onze oren niet! Zo kregen we bezoek van twee heren uit het Limburgse, echt oud chauffeurs. "We missen nog wel enkele merken", was hun commentaar. Tja, maar we kunnen niet alles tegelijk en we weten ook niet alles te vinden..... "Nou wij weten nog wel iets speciaals, was het Limburgse commentaar. We weten in Limburg nog wel een Krupp te staan! Een Krupp....., Ja, een Krupp!!. Hoe ziet ie eruit, waar staat ie, is ie te koop.....We zaten er al helemaal vol van. Na één telefoontje en een nachtje slecht slapen, waren we al op weg met Bello en dieplader naar Limburg. Op zoek naar de Krupp die bij de Firma Sevriens in Mariahoop zou staan. Hier stond inderdaad een Krupp, tijdens de koffie werd het fotoalbum van ons museum bekeken en vond de heer Sevriens, dat de Krupp ook maar een plaatsje moest krijgen in Hengelo.

Terberg-Steyr-Bedford

Van de Firma Willems uit Beerzerveld kregen we in 1997 de toen al zeldzame Terberg SF 1350 aangeboden voor het museum. Deze zeer complete en goed lopende kipper met zijn mooie Volvo N cabine kreeg na een kleine opknapbeurt al gauw een plaatsje in ons museum. Eerder kregen van deze zelfde firma al een Steyr 1491 kipperchassis in de Willems bedrijfskleuren, maar er kwam er nog één.....Tussen een hoop oud ijzer in Emmen vonden we bij Middeljans & de Vries een voor de nederlandse markt zéér byzondere Bedford TM 2600. Deze zware 6 x 4 Bedford was voorzien van de brede cabineuitvoering. Heel toevallig was ook, dat de Bedford voorheen óók eigendom was geweest van de Firma Willems uit Beerzerveld: 3 x = scheepsrecht!

Ginaf

Eindelijk kregen we een Ginaf KFS 12! Via de firma Buist uit Valthermond, kregen we de beschikking over een Ginaf KSF 12 voorzien van de eerste generatie DAF kantelcabine. Deze Ginaf was bovendien voorzien van een kraanopbouw van Orenstein en Koppel. Buist was al jaren donateur en Mevrouw Buist had gelezen in ons infobulletin dat we.....ze belde of we nog steeds zo'n exemplaar zochten, want zij hadden er een! Het was wel niet zo'n beste maar we moesten maar eens komen kijken.

Enkele weken later stonden we oog in oog met een prachtig exemplaar van de eerste Ginaf geproduceerd met kantelcabine van het bouwjaar 1976. Na een gezellige verpozing bij de familie Buist en vele koppen thee later, gingen we met de ook nog afgetankte Ginaf op weg naar Hengelo.

We hebben bijna de hele weg vooraan in de file gereden.....hij liep wel 65!!, En dan met zo'n gevaarte op een tweebaansweg tijdens hevige plensbuien.....Weer een ervaring én een Ginaf rijker!

Scania Vabis & Foden

Tijdens een gesprek met Henk Leemans uit Vriezenveen, waar Rob "eens een keer moest komen kijken", gaf deze aan nog over een oude Scania LB 76 te beschikken. Wegens plaatsgebrek, maar eigenlijk meer wegens tijdgebrek kwam de voorgenomen restauratie nog niet van de grond. Iets voor jullie? . De oren gingen al iets rechtop staan, want een Scania LB 76 met slaapcabine vind je nu ook weer niet alle dagen!

Toen we naar buiten liepen om de Scania te bekijken, zei Henk tussen neus en lippen door, dat hij ook nog een oude Foden had staan van het bouwjaar 1954. "Een Foden? Ja, loop maar 's met! Den hek in 'n aandern loods stoan!" Nadat we (Rob en Bennie) enigzins van de schrik bekomen waren, konden we nauwelijks geloven dat er hier werkelijk sprake was van een Foden. Deze in de jaren '50 in Nederland redelijk bekende vrachtwagen van Engelse makelij achtten we al lang uitgestorven. Misschien nog ergens in een ver land zoals Rhodesië of India.....maar in Nederland?

In de loods die volstond met tienduizenden Otto's/Kliko's oftewel grijze afvalcontainers, stond ook de Foden. Tussen de containers wel te verstaan!! Waar? Daar ergens! Daartussen stond ergens de Foden onzichtbaar opgesteld voor de buitenwereld en voor ons als vrachtwagenliefhebber op dat moment onbereikbaar!!. Tal van pogingen hebben we ondernomen, vanuit allerlei hoeken geprobeerd om erbij te komen. Lukte niet, levensgevaarlijk. We moesten over een paar weken maar terugkomen, men zou intussen "een paadje" maken.

Zo ontstond er na enkele weken een doorgang, waardoor we zijdelings lopend tot aan het front konden komen. We wisten nu om welk model het ging!. Dat het om een extra zwaar uitgevoerde 15m3 kipper ging wisten we al van Henk. Dit was een echt museumstuk! Henk besloot, dat we de Scania én de Foden maar een plaatsje moesten geven in ons vrachtwagenmuseum. Dankzij Henk Leemans konden we in één klap twee byzondere voertuigen toevoegen aan onze collectie!

Ter informatie: Deze Foden een 6 x 4 werd in 1954 nieuw gekocht door de firma Bruil uit Ede/Arnhem en later verkocht aan de firma Timmerhuis uit Vriezenveen, waarna Henk Leemans hem voor de hobby overnam.

DAF VE 2400 & Tankoplegger

We hadden een zéér byzondere DAF of de kop getikt bij de Firma Kwinten in Westerhoven en wel een V 2400 DK (vierwielaangedreven). Voorzover Rob bekend waren er van dit type maar twee in Nederland gebleven. De eerste die Rob bemachtigde een VE 2400 DK (vierwielaangedreven export) ex Vonderman Heino, bleef in de DAF Museum collectie. Dit exemplaar met een kipperopbouw was bestemd voor het LTM/LAM in Hengelo. Deze byzondere aanwinst verkeerde in een slechte staat, daar hij zijn laatste werkjaren sleet als zoutstrooier. Maar de truck was zeker te restaureren, en met veel geduld werd het ook vast wel weer een mooi collectors item.

Van deze zelfde Firma Kwinten kregen we ook een zéér aparte DAF tankoplegger, die speciaal gebouwd was voor de onbegaanbare zandvlaktes in het Midden oosten. De oplegger is maar ruim zeven meter lang en staat op een apart tandemstel met pendelassen in combinatie met luchtvering door middel van langsbalgen!!. Dit was een unieke aanwinst die Rob onderbracht bij het DAF museum en zeker het bewaren waard was.

Scania & OM

In het museum praatten we veelvuldig met bezoekers over natuurlijk vrachtwagens. Zo kwamen we ook in gesprek met een medewerker van de Firma Verdel uit Oudewater, die terloops vertelde, dat zijn baas nog wel een oude Scania "met neus" had staan. Het bleek om een L 80 torpedo te gaan in zeer nette staat. We moesten op een zaterdag maar eens bellen, dan was de baas wel aanwezig.

Dit lieten we ons natuurlijk geen twee keer zeggen, dus de eerst volgende zaterdag..... De heer Verdel bleek al op de hoogte, want zijn eerste vraag was: Wanneer komen jullie hem halen??

Een week later stonden we al met onze dieplader in Oudewater. Bij Verdel stonden ze ons vreemd aan te kijken: Hebben jullie een dieplader meegenomen? Dachten jullie soms dat ons oudje niet liep!? Enigzins beduusd stonden we even later oog in oog met een prachtig exemplaar van een Scania torpedo, die zonder enige problemen de rit Oudewater-Hengelo voor zijn rekening had genomen. Helaas had Bennie Goorhuis géén vrachtwagenrijbewijs en moest de Scania alsnog zijn "laatste" reis maken op een dieplader.

Dankzij de medewerking van de Ab Verdel kregen we ook de beschikking over een OM Tigrotto. Deze kipper, die Rob en Bennie ontdekten tijdens een "vrachtwagen-zoekvacantie" stond bij een handelaar in België. Een pracht exemplaar met kipperopbouw, die vroeger gebruikt werd door een brandstoffenhandelaar.

De donkerblauwe OM van het bouwjaar 1963, was nog geheel in de originele staat en voorzien van echte ouderwetse geschilderde reclameteksten. Een pracht exemplaar en op dat moment gewoon te duur voor ons. De handelaar gaf te kennen nog meer liefhebbers te kennen en..... De heer Verdel had eens gezegd: als je ooit iets interessants tegenkomt wat voor jullie misschien te duur is: Mij bellen en wie weet kan ik helpen!? Eén telefoontje en een week later reden we met onze dieplader richting Franse grens om de kolenkipper op te halen!

Het legendarische Italiaanse merk OM (Officine Meccanische) produceerde al vanaf 1925 vrachtwagens en kwam in 1933 onder beheer van de FIAT groep. Onze OM een Tigrotto (tijgerwelp) is één van de zwaardere modellen uit de toen "dierentuinserie" genoemde modellen.

Hotchkiss

Een zéér byzonder vrachtwagenmerk is Hotchkiss. Dit Franse merk bouwde van 1903 tot 1935 alléén personenwagens. In 1936 begon men met de productie van 2 tot 2,5 tons vrachtwagens. In 1948 (de eerste naoorlogse RAI) stond de Nederlandse Hotchkiss importeur, Sieberg uit Amsterdam, met een tweetons uitvoering op deze tentoonstelling.

Eén van de verkochte modellen in Nederland een PL 20, kwam terecht bij een zaadhandel in Hoorn. Na enige jaren werd deze wagen overgenomen door de heer K.H. Mollema, die een veevoeder- en graanmalerij in de Wieringerwerf had. We hebben dit exemplaar kunnen bemachtigen via de erfgenamen. Na diverse omzwervingen was de wagen terecht gekomen bij een familielid in Groningen, die zich als een echte vrachtwagenliefhebber ontfermde over dit unieke wagentje.

De heer Mollema heeft de wagen totaal gerestaureerd en de wagen was nu misschien nog wel mooier, dan tijdens de aankoop!! Een pracht exemplaar, dat het bewaren meer dan waard was. De wagen stond gestald in een boerenschuur in Engelbert onder de rook van Groningen (zoals het een oude auto betaamd, natuurlijk onder de paardedekens en met de kop in het stro!!) De boerderij + opstallen moest echter verdwijnen t.b.v. een industrieterreein en de heer Mollema zocht een goede en veilige thuishaven voor z'n unieke Hotchkiss.

Na een telefoontje en een bezoek aan ons museum wist hij precies waar de wagen thuishoorde. Toch een vreemde gewaarwording, om eens een volledig gerestaureerde vrachtauto uit een boerenschuur te halen. Géen restauratie, niets af te werken, gewoon ophalen, stofvrij maken, poetsen en in het museum plaatsen!

Spijker

Een wel heel byzondere aanwinst was de Spijker C 2 vrachtwagen. Rob kreeg een telefoontje van Theo van Delft (Autotron Rosmalen), of we in onze collectie een Spijker vrachtwagen wilden opnemen. Door een reorganisatie die plaatsvond bij het Autotron, was er geen plaats meer voor de vrachtwagen. Men ging zich in de toekomst aléén nog maar toeleggen op personenwagens en op specials, niet op het grotere werk. Het grotere werk (Rob kreeg voor het DAF Museum eerder al de beroemde Vredestein Rallyservicebus) liet het Autotron graag aan ons museum in Hengelo over, dus als we plek hadden.....graag. Men wilde de wagen toch een goed en welverdiend onderdak geven en waar kon dat beter dan bij echte vrachtwagenliefhebbers, die óók nog eens een museum hadden?. Deze Spijker mocht niet verloren gaan en óók niet ergens onbemerkt in een hoekje of schuurtje terechtkomen. Het was een unicum dat getoond moest worden als voorbeeld van de eerste grote Nederlandse vrachtwagen: Gebouwd door het Nederlandse bedrijf Spijker!

Door z'n ouderdom heeft de wagen verschillende eigenaren gehad en evenzoveel opbouwvarianten. Vast staat al, dat de wagen als eerste opbouw een brandweercarrosserie had en dienst deed bij de gemeente Ede, die de wagen nieuw gekocht heeft. Daarna wordt het spoor al moeilijker want er was weinig te achterhalen over z'n verdere loopbaan, wat natuurlijk te maken had met zijn enorme "leeftijd". Toen wij hem hadden was hij al 78 jaar oud! Foto's en beschrijvingen waren haast niet te vinden. In de boeken die over Spijker geschreven zijn ging/gaat het praktisch alleen over de Spijker personenwagens en wordt terloops opgemerkt dat het merk ook enkele vrachtwagens heeft gebouwd.

Hanomag-Henschel

Tijdens één van onze trips door Nederland om ons museum te promoten bij o.a transportbedrijven, kwamen we ook bij Eurobraam Transport in Wijchen. Tijdens een gezellig gesprek over hoe kan het ook anders, oude vrachtwagens, werd het bedrijf spontaan donateur. Na onze foto's te hebben bekeken zei de heer Braam: Ik mis nog een Hanomag-Henschel in jullie collectie!

Op ons antwoord, dat we een H 261, een F 35 en een F 45 hadden, zei de heer Braam: Maar niet zoeen als ik heb! Heeft U dan ook een oude vrachtwagen? Ja, ik heb een Hanomag-Henschel F 191 frontstuur trekker, maar ik zeg jullie erbij, jullie mogen hem zien en er een foto van maken, maar de wagen blijft hier!!

Toen we gingen kijken, bleek het inderdaad een pracht exemplaar te zijn. Helemaal gaaf en in de originele bedrijfskleur. In de uitdrukkelijke overtuiging dat de wagen bleef staan waar hij stond maakten we een paar foto's en reden we huiswaarts met de troostende gedachte, dat deze mooie trekker in ieder geval bewaard bleef.

Een goede maand later, telefoon uit Wijchen. De heer Braam: Meneer Lammers u heeft kortgeleden bij ons gezegd dat U in uw museum wel een veilig plekje voor de Hanomag-Henschel zou hebben. Geldt dat aanbod nog?. "Ja dat kan altijd geregeld worden, was ons antwoord. Na jarenlang rustig in een hoekje te hebben gestaan heeft de trekker in één week tijd twee keer schade opgelopen door een achteruitrijdende oplegger. Zo blijft er natuurlijk niets van over, en heb ik na rijp beraad besloten, dat U hem mag ophalen. We zouden het nu toch wel prettig vinden, als de wagen een beter en veiliger plekje kreeg.

Zo hadden veertien dagen later alweer een kenmerkend model uit de zeventiger jaren zoals die destijds bij de RSK (Reimann Stok en Kersten) en bij de SBS (van der Schuyt, van de Boom en Stanfries) in gebruik waren in onze voertuigcollectie.

Volvo's

De eerste Volvo die bij ons in het museum kwam in 1995, was een perfect gerestaureerde Volvo uit de F 88 serie. Deze trekker uit 1978 werd ons aangeboden op bruikleenbasis door Harry Bettman van het Hengelose Transportbedrijf HB Transport.

Een andere "zware jongen" een Volvo N 495 Titan trekker, werd tijdens onze jaarlijkse vrachtwagenvacantie opgemerkt door onze speurder aan de rechterkant: bijrijder Bennie zag bij een autobedrijf in de naastgelegen boomgaard niet ver van de Franse grens een oude trekker "geparkeerd" staan. We hadden al eens een tip gekregen, dat hier ergens "iets ouds" langs de weg stond. Dit bleek zeker het geval, want wat Bennie zag, bleek een Volvo 495 trekker te zijn met een originele Bégé slaapcabine. Na een korte onderhandeling over "de Frankskes" werd deze mastodont ons eigendom.

Een Volvo F 86 trekker vonden we bij de Zutphense vestiging van Netam-Fruehauf. Deze trekker werd daar gebruikt als terreintrekker voor het transporteren van de opleggers. Hij deed nog dagelijks dienst, maar als hij ooit een keer verkocht zou worden, zouden we gebeld worden. De bedrijfsleider hield zijn woord, want ruim een jaar later kregen we een telefoontje, dat de Volvo te koop was. Voor "schrootprijs" haalden we de in redelijke staat verkerende trekker een paar weken later op.

We kregen ook een Volvo N 84. Dit kenmerkende lichte type uit de jaren zestig was veelvuldig op de Europese wegen te vinden. Veel bodehuizen en veetransporteurs reden met deze Volvo's, die in Nederland veelal als bakwagen geleverd werden.

De Volvo, die ons aangeboden werd door Cor Aalbers uit Veenendaal is echter een trekker. In het thuisland Zweden zag men deze uitvoering natuurlijk wel, maar zuidelijker werd de trekkeruitvoering bijna niet geleverd. Een voor ons land zeldzaam exemplaar dus! De heer Aalbers had de wagen jaren daarvoor aangeschaft en hem gerestaureerd. Daarna deed hij aan vele shows en evenementen van de Veenendaalse Truckersvereniging mee.

De trekker kwam door tijd- en plaatsgebrek terecht op een gelukkig omheinde en verharde parkeerplaats naast de plaatselijke Volvo dealer. De toestand van de Volvo ging echter zienderogen achteruit na maandenlang in weer en wind te hebben gestaan. Dit ging de heer Aalbers zo aan het hart, dat hij de trekker aanbood voor een droog plaatsje in ons museum. Hij was echter in weer een zodanige staat, dat we hem een plaatsje in het depôt gaven. Maar hij stond tenmiste weer binnen én we hadden er een special bij!.

Magirus Deutz & DAF torpedo

Een Magirus "Rundhauber" als bakwagen was en is een zeldzaam verschijnsel. In Duitsland waren regelmatig voertuigen van dit type te koop, maar dit waren zonder uitzondering allemaal brandweerwagens met gesloten brandweercarrosseriën.

Toen de heer Franken op een zondagmidag met zijn prachtig gerestaureerde Scania Torpedo onze parkeerplaats kwam op kwam draaien, konden we nog niet bevroeden, dat we een uur later in het bezit zouden zijn van een Magirus rundhauber chassis-cabine. De heer Franken was al jaren in het bezit van deze Magirus, met het doel hem zelf op te knappen, doch als "Scania man" had hij het al druk gnoeg met de ruim 80 Scania's van zijn transportbedrijf. Hieronder bevonden zich drie perfect gerestaureerde torpedo's, die nog dagelijks hun ritjes meedraaiden voor het bedrijf.

Zo stond de Magirus te verpieteren, wat hem als vrachtwagenman erg ter harte ging. Na een rondgang door ons museum, was hij zo enthousiast, dat hij de Magirus spontaan aanbood: "Voor het ophalen!"

Veertien dagen later kregen we van hem ook nog een in zéér goede staat verkerende DAF Torpedo van het type A 13 DA. Deze was gepoten in de originele bedrijfskleuren van de Firma Franken, en voorzien van een BUCA kipperopbouw.

Ford Transit

Een Ford Transit FT 1000. Deze Ford met natuurlijk een laadbak, want bestelwagens kwamen in onze collectie niet voor, kwam van Transportbedrijf Theunissen uit Nijmegen. De heer Theunissen had de Ford jarenlang bewaard in een 20 voets zeecontainer, waar hij nauwelijks inpasste, maar hem wel redde van de ondergang. Toen de heer Theunissen over ons museum hoorde, bood hij de Ford spontaan aan, mits het wagentje voorzien van de bedrijfskleuren en de bedrijfsreclame in het museum kwam te staan.

Dit model Ford uit eind jaren zestig beginjaren zeventig werd toen al een echte rariteit. Negentig procent van dit model werd gebouwd als gesloten bestel met of zonder dubbele cabine. Veelal verdwenen zij richting Turkije of Marokko. Ons exemplaar met de laadbak was één van de laatsten in Nederland!

Bedford KM

In Groningen kwamen we een Bedford KM op het spoor. Deze wagen, die voorzien was van een tankopbouw deed dienst bij de BP brandstoffenhandel van de familie Weis. De wagen heeft dezelfde cabine als die van de overbekende TK modellen, maar viel destijds op door z'n byzonder grote wielmaat maar ook vooral om z'n dubbele bumpers, waarvan de bovenste midden voor het front van de cabine geplaatst werd en het model van de cabine volledig overheerste.

De destijds zware Bedford genoemde truck werd vroeger hoofdzakelijk gebruikt in combinatie met een kipperopbouw. De wagen werd door de familie Weis bewaard als aandenken aan de tijd van de oliehandel, nu ze inmiddels een zaak hadden in camping- en vrijetijdsartikelen. De wagen werd dan ook spontaan aangeboden voor het museum met de zekerheid, dat met deze BP tankwagen de historie van Weis als brandstoffenhandel bewaard bleef.

MAN

In 1998 beschikten we over 56 (zesenvijftig !!) verschillende merken vrachtwagens in ons vrachtwagen-museum, maar we hadden nog géén enkele MAN in onze collectie! Dankzij de Gebr. Willekens uit St. Michielsgestel beschikten we in 1998 over een MAN 15. 212 chassis/cabine. Deze wagen verkeerde in een slechte staat, maar was van het eerste type torpedofront chassis. Erg byzonder aan deze wagen was, dat juist deze wagen in 1966 op de RAI in Amsterdam stond als voorbeeld van het zware gamma 6 x 6 modellen dat MAN aanbood voor de Nederlandse markt.

Het zou voor onze restaurateurs een hele klus worden, om deze wagen er weer uit te laten zien als destijds. We kregen n.l ook een foto mee van deze MAN in volle glorie opgesteld tijdens de presentatie op de MAN stand. Nu mocht deze byzondere MAN naar het museum , alwaar onze restaurateur Klaas met een goedkeurende blik er het volste vertrouwen in had, dat het weer een plaatje zou worden: hij was nog geheel compleet en origineel dus de basis was goed dus.....

En.....

De eerste Mercedes in onze collectie een 1413 4 x 4 kipper met kraan werd aangeboden door wegenbouw-bedrijf Vandenhurk uit Oss.

Van MAN dealer Roordink uit Barneveld kregen we via bemiddeling van Willie Baars uit Didam een inmiddels zeldzaam geworden MAN 26 240 in 6 x 6 kipperuitvoering.

Een DAF FT 2300 DHU kregen we aangeboden van Transportbedrijf R. Vos uit Schaijk.

Van de Transportbedrijf Koller uit Amersfoort kregen we een DAF 1500 (met club van vier cabine) compleet met afzetcontainer.

Bij van Opijnen Transport in Gorssel/Deventer vonden we een Scania LB 111 in slechte staat, maar wel een echte. Voor een zacht prijsje mocht hij mee naar Hengelo!

Van de Gemeente Vriezenveen mochten we voor het museum een oude Dodge brandweerwagen ophalen voor het museum. Deze compleet uitgeruste brandweerwagen uit het jaar 1947 was van het type Dodge T 110 L.

Bij de Firma Reef wegenbouw in Oldenzaal vonden en kregen we een Mercedes LAK 1513 met kipperopbouw.

Al met al hadden we in de jaren een geweldige collectie vrachtwagens bijeen gebracht. "Gewone" bekende merken die met al hun types en uitvoeringen in vroeger jaren volop reden op de Nederlandse wegen , maar ook toendertijd al exoten in Nederlandse zoals b.v de Spijker, de enigste HINO HE 445, die destijds in de NEDERLANDSE HINO FABRIEK te Vlissingen gebouwd werd, een International CO 1700, een GMC Astro 95, een Foden 6/12, een Mack DM 611 SX, een Volvo N 84, een Dodge Karrier Bantam, een Hotchkiss, een Steyr 586 A, een Verheul HF 4 e.a.

Daarnaast hadden we natuurlijk een enorme collectie aan Oost Europese merken in ons vrachtwagenmuseum : Praktisch géén merk ontbrak in onze collectie: Van het lichtste Framo vrachtwagentje tot de zwaarste KRAZ legertruck hadden we in huis!!

Onder Complete Collectie vind U ALLE Voertuigen waar we als museum in de loop der jaren over beschik-ten, compleet met chassisnummer, kenteken, bouwjaar etc etc.

Mercedes & Ford

De laatste twee door ons verworven "collector items", waren een Ford A 0509 met open laadbak, die we aangeboden kregen door de Firma Amko en een hele byzondere Mercedes (met originele open laadbak, dus geen gesloten uitvoering!!) van het type L 319. Deze hadden we gevonden bij Autobedrijf Hobo te Brakel.

Beide laatste voertuigen konden we door alle commoties rondom het museum en het te vinden onderdak geen goede toekomst geven. We moesten helaas met pijn in het hart besluiten om deze voor het museum aantrek-kelijke voertuigen bij de toenmalige eigenaren te laten staan.

Zonder de geweldige medewerking van Cosmo, van Wezel Transport en Kraanbedrijf Maathuis hadden we deze collectie nooit bij elkaar gekregen!!


Voertuig Collectie

.

Foden 6-12 1954.

 

Nog enkele foto's:

.

Hanomag-Henschel F 191 1974.

 

Nog een paar.....

.

DAF FT 2800 DKTD 1978.

 

Nog een paar, helaas hebben we er niet meer....

.

Pegaso 2080-61 1977.

 

FOTO'S : Door de enorm drukke bezigheden zijn er weinig mooie foto's van de collectie door ons gemaakt in de verhuis/start periode. Heeft U ooit voertuigfoto's gemaakt bij ons in Hengelo en wilt u de foto beschikbaar stellen om deze website te completeren? We houden ons aanbevolen. U kunt hem natuurlijk ook scannen en aan ons e-mail adres sturen. Alvast bedankt!!

Alle voertuigen, waar het Lammers Transport/Automobiel Museum ooit over beschikte, vindt U onder Complete L.T.M./L.A.M. Collectie.


naar begin pagina

startpagina