LAMMERS TRANSPORT MUSEUM

& LAMMERS AUTOMOBIEL MUSEUM


Transport Voertuigen

De medewerkers van het Museum hebben in de loop der jaren honderden voertuigen getransporteerd. Het werd haast een routine klus, alhoewel elke nieuwe aanwinst weer een nieuwe uitdaging vormde. We hebben vanaf 1979 al ruim 300 vrachtwagens, bussen, opleggers, aanhangers, speciale voertuigen en natuurlijk personen- en bestelwagens opgehaald uit alle windstreken. Enkele daarvan konden zo over de openbare weg gereden worden, maar grotendeels waren we toch afhankelijk van een trekker met een dieplader. De meeste voertuigen, die we vonden voor het museum waren niet meer in die staat die voor de openbare weg vereist was dus.....diepladerwerk! Zoals U op veel foto's kunt zien, gingen er tijdens onze transporten vaak wel twee voertuigen mee. Als het moest niet achter elkaar, maar p elkaar!. Met behulp van een kraan of heftruck konden we heel wat verstouwen. Een enkele keer, als het echt niet anders kon namen we zelfs een snijbrander ter hand om een lang chassis een beetje in te korten, zodat toch binnen het kader van de wettelijke normen gereden kon worden.

Als het voertuig "As is" verkregen was voor het museum, betekende dat in gewoon nederlands: daar staat ie, dat kost ie "en red je ermee" maar we wisten over het algemeen nog niet wat ons te wachten stond. Van een oude vrachtwagen, die al jaren op de zelfde plek stond kon je er vanuit gaan, dat alle wielen vastzaten. Dus we hadden meestal uit voorzorg al veel gereedschap bij ons om evt. problemen op te lossen. Hoorde er allemaal bij. Ok 's morgens hl vroeg opstaan, uren rijden en dan nog een paar uur bij een temperatuurtje van zo'n 25 graden f in de stromende regen wielen gangbaar maken. Hoort allemaal bij de hobby zullen we maar zeggen!!

Dat hoorde zeker bij de hobby, want als echte vrachtwagenliefhebber, laat je een byzonder exemplaar echt niet staan omdat het "een beetje meer werk is" om hem op de dieplader te krijgen. Hij MOEST mee, hoe dan ook!! Er zijn ook "vrachtwagenliefhebbers" , die alles LATEN doen (Geld zat): Laten ophalen, laten opknappen en dan jaren later zeggen: Daar heb ik toch een werk mee gehad, als ik daar nog aan denk..... Wij hebben n keer een transportbedrijf ingeschakeld om oude vrachtwagens op te halen, maar dat was ook wel hl byzonder.

In een duits vakblad kwamen we een advertentie tegen, waarin een Steyr 586 te koop aangeboden werd. Deze wagen stond echter wel in het Oostenrijkse Kufstein, maar dat mocht eigenlijk geen belemmering zijn voor zo'n byzonder mooi, compleet n origineel exemplaar. Maar het kon nog gekker.....Omstreeks dezelfde tijd kregen we een telefoontje van de heer Kahn, die werkzaam was bij de Hongaarse vestiging van Kleyn Trucks. Ze hadden voor ons een Scepel D-344 gevonden en we konden hem ophalen in..... Budapest!!

Kleyn Trucks zelf laat zijn handelswaar rijdend door Hongaarse chauffeurs naar Hongarije brengen. Dus niks autotransporten/dieplader die deze kant op komt. Zelf met onze "Bello" naar Hongarije n Oostenrijk? Wel een mooi ritje n ze zouden wel allebei in n keer op de dieplader passen.....Het zou ons vier vijf dagen kosten + heel veel diesel, etc. etc. En om nou Cosmo (v/h BSO) te vragen of we door de week vijf dagen over Bello + oplegger konden beschikken, sprak ons ook niet erg aan. Het was zeker, dat Hans Kamphuis zijn best zou doen en niet gauw nee zou zeggen, maar we vonden dat het wel leuk moest blijven. Cosmo stond al dag en nacht voor ons klaar !!

Er bleef weinig anders over, dan transporteurs te bellen die wel eens op Hongarije reden.Uiteindelijk kwamen we terecht bij firma van der Wal uit Utrecht. Deze firma wilde voor het museum wel iets doen als ze een rit met weinig retourlading hadden. Het einde van het verhaal was, dat ze zowel de Scepel uit Hongarije als de Steyr uit Oostenrijk meenamen als retourvracht!! En dat voor een prima prijsje. Voor dat bedrag hadden wij niet eens de brandstof kunnen betalen. Laden op twee adressen in twee verschillende landen, de papierwinkel afhandelen aan de grenzen en keurig afleveren aan de Twekkelerweg in Hengelo. Een byzonder goede service van van der Wal Transport uit Utrecht.

Iedere klus was weer anders. De ene keer is de hoogst mogelijke snelheid 70 kmh ( en dat is op een snelweg echt geen pretje). De andere keer kwam je tot ontdekking, dat het in Belgi bijna onmogelijk was om met een kuipdieplader een spoorwegovergang "te nemen". f dat de met veel moeite geladen voertuigen net een paar centimeter te hoog waren voor een viaductje in een B-weg. f dat je met je uitgeschoven dieplader nt niet die bocht kunt maken zodat je moet draaien (f hl ver achteruit.....) en vele kilometers in vaak onbekend gebied moest omrijden. Waar zitten we in vredesnaam!!?? We kwamen natuurlijk altijd wel weer thuis, maar lang niet altijd "op tijd".

Over enkele speciale gebeurtenissen bij onze transporten kunt u onder "Om nooit te vergeten" het relaas lezen.

Zonder de geweldige medewerking van Cosmo, van Wezel Transport en Kraanbedrijf Maathuis hadden we deze collectie nooit bij elkaar gekregen!!


Hieronder enkele foto's van de museumtransporten

.

Bij Theunisen in Nijmegen kwam deze Ford Transit voor het eerst weer buiten.....

 

We hebben er wat afgesleept.....

.

Zover zijn we al weer hij staat erop. Nu moeten de oprijplaten boven gebruikt worden.

 

We waren gk op oude vrachtwagens dus.....

.

Bello 5 in Bochum (Duitsland) alwaar de Magirus gevonden en geladen werd.

 

We hadden nog wel ruimte.....

.

De ZIS wordt in Karl Marxstad (tegenwoordig Chemnitz) opgeladen.

 


naar begin pagina

startpagina