LAMMERS TRANSPORT MUSEUM

& LAMMERS AUTOMOBIEL MUSEUM


Restauratie Voertuigen

Klaas de Roo, die jarenlang DAF's en dafjes restaureerde en later in Glanerbrug k nog eens de vreemde merken "erbij" kreeg stortte zich samen met vrijwilligers voor 100 % op de collectie voor het nieuwe museum in Hengelo. Inmiddels waren we natuurlijk al weer enkele jaren verder en de benodigde onderdelen waren vaak ng schaarser geworden zodat er op allerlei manieren kunst en vliegwerk moest worden toegepast om een voertuig weer in de originele staat te brengen.

We "moesten" zelfs regelmatig een "compleet" voertuig ophalen omdat we b.v. een cabine of deuren nodig hadden. Alleen de cabine? Neem het hele ding alstublieft mee!! (Zodoende ziet u onder de pagina Complete Collectie "dubbele" voertuigen in de lijst staan, daar we ALLE voertuigen waar we over beschikten registreerden)

En van de eerste voertuigen, die in Hengelo werden gerestaureerd was een Zil 157. Deze van de sloop geredde russische vrachtwagen werd door de medewerkers geheel weer in de originele staat n originele kleuren teruggebracht. Daarna het volgende project: de Hanomag-Henschel 261 van Baars uit Didam was aan de beurt. Deze wagen was weliswaar "netjes" maar nog lang niet in museumstaat. Na enige weken noeste arbeid kon ook deze byzondere kipper de werkplaats verlaten en staat nu te pronken tussen de andere oudjes. . Het volgende project stond al weer klaar: de Ford C 800, een echte frontstuurtruck met een eind-jaren-zestig gezicht. Over smaak valt te twisten, maar intern waren we het er over eens, dat deze truck mooi was van lelijkheid!. Na een grondige restauratie stond deze byzondere amerikaanse truck al snel weer als een "plaatje" in de hal der onsterfelijken te pronken.

Daarna een "tussendoortje" de Framo uit 1939 een klein vrachtwagentje met weinig werk: na twee weken aanpakken door Jan Haarink en Klaas was ook deze oldtimer weer in museumstaat! Nog maar een tussendoortje er achteraan: De DAF YA 4440, die net binnengekomen was en toch nog vooraan in het dept stond. Een mooi gaaf exemplaar, dat in principe "alleen maar" een goede spuitbeurt nodig had werd door Klaas even aangepakt. Het resultaat was na twee weken verbluffend! Alweer een mooi, interessant en origineel voertuig dat geplaatst kon worden in het museum.

Voor Klaas werd het weer tijd om "echt weer eens iets te doen", dus de volgende die in de werkplaats kwam, was weer een echt project: De Bssing Burglwe werd geheel ontmanteld en zorgvuldig weer langzaam opgebouwd door Klaas. De overige medewerkers in de werkplaats, mochten als vanouds alln maar het ruwe werk doen, zoals chassis schoonmaken en meer van dat ruwere werk, echter op n uitzondering na: Jan Haarink begon aan een eigen project.

Jan was helemaal verkikkert op de oude Spijker C 2 vrachtwagen, die via het Autotron bij ons binnengekomen was. Vanzelfsprekend ging Jan, toen hij van de Spijker hoorde mee naar Rosmalen om hem op te halen. Deze wagen was het helemaal voor Jan, de rest was wel aardig maar deze...... Elke keer als er weer een project uit de werkplaats kwam, vroeg Jan n nu de Spijker!!??. Zover waren we echter nog niet, want er stonden meer wensen op het programma. Jan bedacht echter een plan: De restauratie hoeft helemaal niet in de werkplaats te gebeuren. We moeten de bezoekers er meer bij betrekken en met deze Spijker kan dat heel goed, want er zit haast geen las- of schuurwerk aan: het meeste komt neer op houtbewerking dus.....Jan kreeg voor "zijn Spijkerproject" een ruimte IN het museum waar hij zijn plannen waar kon maken! Samen met zijn broer Frits, die hij ook intussen warm had gemaakt voor onze Spijker, werd de klus aangepakt.

In de restauratiewerkplaats volgden er nog vele echte restauratie klussen, want na de Bssing kwam alweer de MAZ 504, de Mercedes LAK 1413, de ZIL 131, de Magirus Merkur en evenzoveel "tussendoortjes" zoals b.v de Hanomag-Henschel F 191, de Scania L 80, de Terberg N 1000 en de DAF's YA 328 en 126 zodat er in de museumhallen een steeds mooiere en interessantere collectie kwam te staan. Helaas werd het laatste project dat onderhanden werd genomen t.w de Henschel HS 100 ruw onderbroken door "onze geweldige huurbaas en toekomstig investeerder" Peter v.d. Bunte en consjotten.

Zonder het geweldige van inzet van onze restaurateur Klaas de Roo en zijn ploeg, hadden we nooit weer een mooie, interessante en originele collectie gerestaureerde voertuigen kunnen laten zien!


Hieronder enkele foto's van de restauraties

.

De werkplaats is nog niet helemaal klaar, maar de ZIL 157 mag vast naar binnen.

 


naar begin pagina

startpagina