LAMMERS TRANSPORT MUSEUM

& LAMMERS AUTOMOBIEL MUSEUM


Nieuwe start voor Transport & Automobiel Museum

AME Inleiding (45K)

Het grootste voordeel van Hengelo was/is, dat het in Amsterdam al op de ANWB borden staat! Onze oude vestiging in Glanerbrug, was vaak moeilijk bereikbaar als je met het openbaar vervoer moest. Naar Enschede met de trein en met de bus naar Glanerbrug, een wereldreis voor mensen uit het westen en het zuiden van het land. Voor velen was Glanerbrug dan ook veel te ver: Hlemaal aan de duitse grens!? We komen echt eens kijken als we "in de buurt" zijn hoor!

Hengelo lag meer "op route" althans zo leek het voor de meeste mensen. Als je het vaak op de borden ziet staan is het bekender en leek het niet zo ver! In Twente ligt Hengelo centraal en veel medewerkers woonden er, dus.....als er ruimte te vinden was.....Die werd gevonden dus.....Een Transport Museum in Hengelo!

We vonden een voor ons doel uitermate geschikt pand aan de Twekkelerweg, een bekende doorgangsweg en ook nog eens vlakbij het station dus...... In het pand was vroeger een eigen limonadefabriek gevestigd van de SPAR organisatie: Enkele mooie museumhallen, ruime deptruimtes n vl verharde open ruimte .

Het bedrijfspand werd op 1 februari 1994 aangekocht door Rob Lammers en ter beschikking gesteld voor de inrichting en exploitatie van een nieuw Transport annex Automobielmuseum. Theo Geltink, al jren gemotiveerd medewerker n vrachtwagenliefhebber nam in Hengelo de honneurs waar.

Na enkele protesten "uit de buurt" overwonnen te hebben, (men was in de woonwijk o.a bang voor te veel transportbewegingen.) en toezeggingen en beloftes gedaan te hebben aan o.a de buurtvereniging, gemeente e.a omtrent de te verwachten gebeurtenissen in de toekomst In en Om het pand (o.a parkeergelegenheid en evt. lawaaioverlast) werden de diverse benodigde vergunningen afgegeven. "Twente" kon weer aan de slag!!

Aan de slag betekende voor Theo en "zijn" ploeg medewerkers gewoon hard werken in alle vrije tijd die beschikbaar was, om van een oude fabriek een mooi museumgebouw te maken. Na maanden van "gewoon rotwerk" zoals betonnen machinepoeren wegbreken, alle riolering, waterafvoeren en kolken vrij maken van kurk en glasresten, honderden meters pijp van de plafonds halen incl. bevestigingen etc.etc. begon het pand eind 1994 aardig op een gewoon bedrijfspand te lijken. Door enkele nieuwe muren te metselen en andere weer te verwijderen kreeg het pand al aardig de uitstraling die gewenst was.

Nu brak de opbouwperiode aan: alles schoonmaken en schilderen en sausen, k niet het mooiste werk, maar nu zag je tenminste vooruitgang. Begin '95 werd er begonnen met het bouwen van een museumwinkel annex kassaruimte en "de Koffiehoek". Deze werd in dezelfde stijl gebouwd als voorheen in Glanerbrug, dus mooie vitrinetoonbanken met daarboven spots die verwerkt waren in het verlaagde plafond dat afgewerkt was met een rieten dak. Deze construktie werd door "Twente" ook toegepast in het DAF Museum te Eindhoven, maar hier mocht vanwege de aangebrachte kunstuitingen van Albert de Leur gn verlaagd plafond geplaatst worden.

De opbouw was in volle gang, toen de gelederen begin 1995 weer werden versterkt door de terugkomst van Rob. Rob Lammers had de werkzaamheden in het DAF Museum in Eindhoven beeindigd en ging vanuit Twente bepaalde projecten voor "Eindhoven" begeleiden. De toekomst perspectieven waren met de komst van een nieuwe "baas",die zich als een harlekijn gedroeg van dien aard dat Rob zijn conclusies trok en ontslag nam. Een DAF liefhebber en kenner en....beterweters zonder kennis van zaken, die k nog eens arrogant zijn gingen toch cht niet samen !! Dus.....vanaf begin 1995 werd er in Hengelo weer als vanouds samengewerkt. Het grote voordeel was, dat Rob nu minimaal drie dagen per week ( + natuurlijk de zaterdag) aanwezig kon zijn en als Theo afwezig was, de honneurs kon waarnemen.


Opening

Na maanden van noeste arbeid van velen, werd het nieuwe museum op 15 juli 1995 officieel geopend door Klaas de Roo en Theo Geltink d.m.v het officieel afvoeren van de werkkleding van Klaas, die zwaar gehavend was van deze weer omvangrijke klus. Het Stichtingsbestuur gaf als "eerbetoon" aan Rob het museum de officiele naam Lammers Automobiel Museum maar ook de roepnaam Lammers Transport Museum.

De opening die plaats vond onder grote belangstelling van velen, was kort voor het aanbrekende vacantie-seizoen; een uitgelezen periode om publiek te bewegen het museum te bezoeken. Het museum was dan ook vanaf 16 juli meteen al dagelijks geopend voor het "grote" publiek! n het publiek kwam!! Niet in grote getale, want we hadden de pech als museum, dat het drie weken lang meer dan 25 graden was: een uitzonderlijk mooi vacantietemperatuurtje, maar niet voor een museum!! De schade werd gelukkig enige tijd later ingehaald: de herfstvacantie overtrof alle verwachtingen! Erg veel positieve reacties, vl oude bekenden, vl nieuwe donateurs en enkele voertuigen rijker.

Het museum werd ervaren zoals bedoeld: Mooi met interessante en originele voertuigen!


De Pers

De opening van het museum was de vakpers niet ontgaan: kon ook haast niet, want we hadden er alles aan gedaan om in de belangstelling te komen! Zo werd er "naar half Nederland" uitvoerige persinformatie verstuurd voorzien van enkele foto's van de collectie. De respons was geweldig. Bijna alle bladen schonken ruim aandacht aan het museum en zijn byzondere voertuigcollectie. Vele verslaggevers kwamen zelf een kijkje nemen en stonden versteld van wat er allemaal aan interessant materiaal te zien was. Dit bleek dan ook wel uit de geschreven artikelen die we vaak enkele weken later in hun uitgave konden lezen.

Op de journalist van het bekende vakblad "Transmobiel" de heer van Loon, maakte het zo'n indruk, dat hij er vele lovende pagina's aan besteedde voorzien van mooie foto's. Dat hij onze verzameling vrachtwagens ".....een zr interessante collectie trucks....." vindt streelde natuurlijk ons eergevoel.

Dat we heel blij waren met zoveel belangstelling zult u begrijpen, maar het mooiste was dat iedere verslaggever tevreden wegging: dt was onze beste reclame!!


Evenementen

Ook in ons nieuwe onderkomen werden er natuurlijk evenementen georganiseerd op allerlei gebied, om het museum te promoten en natuurlijk nog aantrekkelijker te maken voor het publiek. Het eerste evenement was natuurlijk een modelauto ruilbeurs, die we van oudsher om de twee maanden organiseerden. Deze beurs werd bij ons altijd zo georganiseerd, dat overal in het museum tussen de voertuigen standhouders te vinden waren, die hun waren aanboden. De vertrouwde dames van de bediening stonden weer garant voor de versnaperingen en de "museumgehaktbal", die op zich zelf al klanten naar de beurs lokte! Of was het de bediening!?

In november 1995 de eerste expositie: ditmaal van legervoertuigen. In samenwerking met Kees Koopman en de zijnen , die lid waren van Keep Them Rolling, werd een heuse expositie van militaire voertuigen met o.a een Ward de la France kraanwagen en vele andere byzondere legervoertuigen gehouden in de Libertyzaal (Toepasselijker kon niet!!).

Tussen de modelautoruilbeurzen door, werd in 1996 een groot kipperevenement gehouden. Al onze kipperchassis met of zonder opbouw, werden bijeengebracht in de Beneluxzaal: van de "stamvader" GMC tot de nieuwere generaties Ginaf.

In de voorjaarsvacantie van 1997 organiseerden we in samenwerking met Lion-Toys een Lion Car weekend, wat zoals vooraf al haast bekend was, een stroom van bezoekers opleverde, even daarna werd in samenwerking met de Stichting Historie Brandweer Hengelo gedurende de zomermaanden een grote Brandweer tentoon-stelling gehouden in ons museum. Tijdens de vacantieperiode gecombineerd met ritten van een oude brandweerwagen tussen ons museum en het bekende pretpark de Waarbeek, dat ook gevestigd was aan de Twekkelerweg.


Bezoekers

Door de jaren heen brachten veel mensen een bezoek aan ons museum. Zowel individueel als groepsgewijs. Er kwamen veel groepen van o.a autoclubs uit zowel Nederland als uit omringende landen. Veelal waren we het start- of eindpunt van een toertocht/rondrit in onze mooie Twentse omgeving, het middelpunt bij een clubmeeting etc. etc.

Doordat we in allerlei binnen- en buitenlandse recreatie- en vacantiegidsen een advertentie geplaatst hadden, kwam er ook zeer regelmatig een touringcar voorbij met gasten. Zo kwamen allerlei, clubs, verenigingen, scholen, instellingen, bedrijven etc etc bij ons een bezoek brengen.

Er kwamen ook veel bedrijfswagengarages en transportbedrijven met hun personeel voor gewoon een gezellig dagje uit, of met een speciaal doel: Het jublileum of afscheid van b.v. een monteur of chauffeur, of het zoveel jarig bestaan van een bedrijf werd bij ons gevierd.

Veelal werd na de rondleiding door onze vrijwilligers het museumbezoek afgesloten met een gezellige middag f avond in ons restaurantgedeelte met of zonder koud en/of warm buffet. Uitstekend verzorgd door onze dames in samenwerking met onze cateraar .

Het museum had zijn bestaansrecht bewezen: de loop zat er goed in, n de collectie werd gewaardeerd !


Nogmaals dank aan de vele mensen, die toch maar weer vertrouwen in ons hadden, en spontaan donateur werden: men wist dat onze ploeg consequent was qua collectiebeleid en beheer: We gingen voor een mooi museum met interessante en originele voertuigen !!


Hieronder enkele foto's van het Lammers Transport / Automobiel Museum:

.

Belangstelling voor ons oude dafje van de heer v.d. Oord.

 

En ng enkele foto's van het Lammers Transport / Automobiel Museum:

.

Van alles wat, militair, kipper, trekker, vrachtwagen, bestelwagen, brandweerwagen. Een compleet Transportmuseum!

 

FOTO'S : Door de enorm drukke bezigheden zijn er praktisch geen foto's door ons gemaakt in de verhuis/start periode. Heeft U ooit foto's gemaakt bij ons in Hengelo en wilt u de foto beschikbaar stellen om deze website te completeren? We houden ons aanbevolen. U kunt hem natuurlijk ook scannen en aan ons e-mail adres sturen. Alvast bedankt!!


naar begin pagina

startpagina