LAMMERS TRANSPORT MUSEUM

& LAMMERS AUTOMOBIEL MUSEUM


Museumpand Liberty

We vonden een uitermate geschikt pand aan de Twekkelerweg te Hengelo, centraal gelegen en zéér goed met auto en openbaarvervoer te bereiken. In het pand was vroeger een eigen limonadefabriek en wijnbottelarij gevestigd van de SPAR organisatie met als huismerk de wijnen van Liberty. Enkele mooie museumhallen, ruime depôtruimtes én véél verharde open ruimte. In 1994 werd het fabriekspand met de naam Liberty, groots op de voorgevel, aangekocht door Rob Lammers.

Na enkele protesten "uit de buurt" overwonnen te hebben, (men was in de woonwijk o.a bang voor te veel transportbewegingen.) en toezeggingen en beloftes gedaan te hebben aan o.a de buurtvereniging, gemeente e.a omtrent de te verwachten gebeurtenissen in de toekomst In en Om het pand (o.a parkeergelegenheid en evt. lawaaioverlast) werden de diverse benodigde vergunningen afgegeven. "Twente" kon weer aan de slag!!

Er moest in eerste instantie enorm veel sloopwerk verricht worden. De gehele oudbouw was voorzien van waterleidingen waar je ook maar keek; boven, beneden, achter, voor: allemaal waterleidingen die naar de diverse bottel en afvulmachines gelopen hadden en nu doelloos "ergens" eindigden. Alles moest eruit van 12 mm pijp tot 120 mm pijp. Een grote container vol met ijzeren, koperen en plastic aan- en afvoerleidingen werd verwijderd. Een vaak gevaarlijk en vies werk, want het meeste zat "boven" en er zat vaak nog brak water in! Na weken slopen werd het pand groter en groter! Ons ketelhuis werd ontdaan van z'n grote stoomketel en alle apparatuur die daarbij hoorde: Deze werd door ons geschonken aan de Stichting Karmel International waar de voorzitter Hans Hoogeveen wel raad mee wist: Een ziekenhuis in Roemenië, dat zat te springen om een goede stoomketel.

Daarna werd alles schoongemaakt, en bleek, dat alle water niet alléén uit de pijpen kwam! Het dak was op diverse plaatsen lek: écht lek. Dus de eerstvolgende karwei was het vervangen van de dakbedekking op de oudbouw. Toen het dak dicht was, kon eindelijk met het leukere werk begonnen worden: het opknappen van de nu droge bottelarij.

Na een grote schoonmaakactie werd er begonnen met de opbouw, met veel schilderwerk, het plaatsen van nieuwe binnenmuren t.b.v. een nieuwe werkplaats, het aanleggen in de voorbouw van centrale verwarming, het plaatsen van zo'n 50m2 voorzetramen, zodat de verwarming ook nog enig rendement had, op diverse plaatsen nieuwe riolering (de meeste oude zaten vol kurk en glasscherven!!), het weghakken van verhoogde betonvloeren waarop machines gestaan hadden enz. enz. Maanden.....

In maart 1995 was het zover, dat er weer een gecombineerde entree/winkel en koffiehoek "á la Glanerbrug" gebouwd kon worden d.w.z een verlaagd plafond met spotjes, en helemaal afgewerkt met een rieten dak. Deze keer echter met een omvang van schrik niet ongeveer 100 m2 en een totaal omtrek van 35 meter! De gelukkig bewaarde winkelvitrines en meubelen uit Glanerbrug werden weer opgeknapt en geplaatst: Het begon weer gezellig te worden! Vloerbedekking, tafels en stoelen en dan.....

Toen de voorbouw klaar was, lag er nog zo'n 5000 m2 op ons te wachten. Gelukkig waren dat geen productieruimtes geweest, maar opslagruimtes voor flessen, kratten, verpakkingsmateriaal enz enz. Droge en hoge ruimtes, waar een grote schoonmaakbeurt en een kwastje verf wonderen deed. Na toch nog een paar maanden werk: alle spanten stofvrij maken, sausen, stroom aanleggen en verlichting en stopcontacten plaatsen, expeditiedeuren gangbaar maken,en héél véél schilderwerk enz. enz. op het buitenterrein nog even de omheining en toegangspoorten ontroesten en van een nieuw verflaagje voorzien kon ruim een jaar later na alle goten nog even te hebben schoongemaakt, het pand ingericht worden als museum!!

De opbouw liep voorspoedig én aardig op schema maar, toen we dachten dat het grote werk erop zat, bleek bij controle van de gemeente nog een olietank van 10.000 liter in de grond te zitten ! Vanwege milieu..... Dus weer "gewoon rotwerk"!!

Alle ruimtes/zalen kregen in het nieuwe museum alvast een toepasselijke naam t.w Libertyzaal (voorzaal annex kinderhoek), Restaurant, Beneluxzaal (Nederlandse en Belgische merken), Oost Europazaal (Oosteuropese merken), Europazaal (Europese merken) en Miscellaneouszaal (Diverse merken en Depôt ruimte) dit met op het oog op de toekomstige indeling/plaatsing van de voertuigen.

In 1995 kreeg Liberty voor Rob Lammers een dubbele en speciale betekenis: Na de desillusie met het DAF Museum in Eindhoven weer samen met de oude vrienden in Vrijheid !!


Hieronder enkele foto's van het bedrijfscomplex Liberty

Het Libertypand nog in de oude staat, met links de vrachtwageningangen naar de Libertyzaal. De bovenwoningen waren óók van Rob.

De Libertyzaal had heel wat te lijden gehad van de vochtige werkzaamheden. Hij werd dan ook helemaal gerenoveerd.

Lubbe en Rob zijn bezig om het brandbare plastic plafond te slopen.

Linksvoor komt de werkplaats. Midden in het museum, zodat de echte liefhebber met Klaas' goedvinden een kijkje kon nemen.

De Beneluxzaal na twee dagen: Als U goed kijkt ziet U achterin onze 400 in onze toekomstige werkplaats.

Naast en onder de Beneluxzaal bevond zich nog een grote kelderruimte: beneden bestemd eerst voor personenwagens (moet later een filmzaal worden!), boven voor lichte vrachtwagens.

Op deze foto ziet U vanuit het toekomstige restaurantgedeelte de doorgang naar de Libertyzaal.

Dit was de toenmalige ingang vóór de renovatie. Rechts kwam het restaurantgedeelte en de museumwinkel.

De werkzaamheden vorderen gestaag.....

Er kwam een scheidingsmuur tussen museumrestaurant en werkplaats.

Bennie onze stukadoor moest er nog even bij en dit karwei was ook weer klaar!

De zijmuur voor de werkplaats wordt gemetseld.

Er stonden nog opslaggoederen van een eerdere huurder, maar we begonnen alvast de oude leidingen uit het dak te halen.

Theo Geltink had als brandweerman geen last van hoogtevrees.....

Een kijkje in de Libertyzaal, waar al heel wat dozen met goederen zijn binnengebracht. De verhuizing uit Depôt Glanerbrug is begonnen!

Aan de binnenzijde van de werkplaatsmuur, kwam gelijk een kantoortje voor Klaas.

Bennie Goorhuis, die van beroep stucadoor was/is maakte er natuurlijk en mooi geheel van.

In deze zaal komt het restaurantgedeelte annex museumwinkel.

Klaas Boensma en Bennie hebben het beton voor het nieuwe winkelgedeelte al gestort.

De nieuwe zijmuur voor de werkplaats is ook al klaar. Hij zit dicht, dus de werkplaatsruimte is een feit.. Klaas heeft weer zijn eigen werkhok!!

De centrale verwarmingspanelen komen binnen.....

En worden geplaatst.

De meeste troep is eruit, de muur is geplaatst, de verwarmingselementen zijn geplaatst.....Het wordt al wat!

De doorgang naar het restaurantgedeelte gezien vanuit de Beneluxzaal. Met man en macht wordt er gewerkt.

Hoezo museumrestaurant ?

Rob moet dat latje hebben, Patric wil hem óók wel.....

De aanvoer vanuit Glanerbrug ging gewoon door.....

De toekomstige Oost Europazaal. De eerste jaren wordt/werd het gebruikt als museumdepôt.

Aan de achterzijde onze enorme binnenplaats tussen de Beneluxzaal (r) en het depôt.. Hier moest in de toekomst de Europazaal komen!

Antoon Heerbaart heeft als donateur voor een paar GRATIS afvalcontainers gezorgd. Als ze vol zijn, komen er weer lege.....

Onze Klaas is eens een keer niet met een voertuig bezig! Gerrit Geltink heeft even pauze.

Onze achteringang aan de Waarbekenweg.

De rechterzijde van het Museumpand in volle glorie vanaf de Twekkelerweg.

Het kantoor gedeelte met daarboven het modelautomagazijn. Het hele gebouw (en de bovenliggende woningen) is inmiddels rondom geschilderd en voorzien van de reclameuitingen.

 


naar begin pagina

startpagina