LAMMERS TRANSPORT MUSEUM

& LAMMERS AUTOMOBIEL MUSEUM


Inrichting Museum

De echte inrichting van het museum begon pas in de eerste week van juli 1995. Overal in het gebouw stonden de goederen opgesteld, die voor expositie in aanmerking kwamen. Niets stond nog op zijn plaats. Wel waren er plannen om de voertuigen groepsgewijs naar gelang van land van herkomst te plaatsen.

De museumzalen hadden allen al een naam gekregen t.w de Libertyzaal: kleinere evenementen en kinderhoek, de Beneluxzaal: Belgische en Nederlandse vrachtwagenmerken, de Oost Europazaal: Oost Europese vrachtwagenmerken, de Europazaal: Europese vrachtwagenmerken en de Miscellaneouszaal: vrachtwagenmerken uit Amerika, Japan etc etc.

Dit was echter nog toekomstmuziek, daar voor zo'n indeling nog niet voldoende voertuigen per item in museumstaat waren én de Oost Europa- en Miscellaneouszalen nu nog onderdeel waren van het museum-depôt. Dus voorlopig was van deze gewenste indeling nog geen sprake, maar de goed voorbereide plannen lagen klaar!

In deze eerste fase moesten we het doen met de museumzalen én voertuigen die gereed waren, dus werd er zo goed mogelijk van de beschikbare ruimtes gebruik gemaakt. Er ontstond gaanderwijs een mooie opstelling van de voeruigen zodat er een mooie looproute ontstond. De bezoekers werden door het gehele museum geleid, evenals door de opengestelde depôtruimtes.

Dat we óók de depôtruimtes meenamen in de looproute werd doorgaans door de bezoeker zéér op prijs gesteld. Het mes sneed op dit gebied aan twee kanten: de bezoeker kreeg nu ook een indruk van alle werkzaamheden die er verricht moesten worden voordat een voertuig in museumstaat tentoongesteld kon worden én ze kregen een goed beeld van de collectie vrachtwagenmerken die samengesteld was. Voor de echte vrachtwagenliefhebber was het hier een walhalla! Veel van deze echte liefhebbers werden dan ook na het depôt te hebben gezien én tekst en uitleg van een museummedewerker te hebben gehad spontaan donateur!

De eerste grote herinrichting vond plaats begin 1998. Er waren inmiddels zoveel voertuigen klaar voor expositie, dat de beschikbare ruimte niet meer toereikend was. Geld voor de realisatie van de Europazaal was er nog niet, dus werd de Oost Europese personenautoverzameling, die "meegekomen" was uit Glanerbrug uit de collectie verwijderd. De vrijgekomen ruimte op het bordes werd opgevuld met de Magirus Deutz Merkur, de Zil 157, de Ford Thames 800, de DAF T 50, de Framo en onze Kromhout LW. Dankzij onze donateur Benno Roosen van de gelijknamige Handelsonderneming te Hengelo, die een zware heftruck voor intern machinetransport ter beschikking stelde, konden we onze plannen verwezelijken.

De eerste uitbreiding van de expositieruimte was een feit.


Hieronder enkele foto's van de inrichting van het museum.

Alle V & D vitrinekasten en toonbanken zijn al weer uit het oude DAF Museum in Glanerbrug opgehaald.

Met veel passen en meten begint het er al weer aardig op te lijken.

Zo ongeveer moet het komen te staan.....

Bennie en Rob druk met de bovenbouw van de entree-winkel en koffiehoek.

Het model van de museumwinkel komt al aardig in beeld.

Het wordt een mooie grote winkel, het moet dan ook een walhalla voor de modelautoliefhebber worden!

De koffiehoek begint ook al aardig vorm te krijgen.

De gaten voor de spotjes zijn al weer gezaagd.....en de elektriciën (Rob) kan weer aan het werk.

De hobbystrijker (Bennie) heeft alles al weer een kleurtje gegeven.

Het dak van de winkel hangt aan honderden latten, die bevestigd zijn aan de dakspanten.

Hier branden de spots nog niet.....het is de zon, die door de zijramen naar binnen schijnt!!

Nieuwe vloerbedekking geplakt op de oude kasten en het lijkt wel of er een interieurbouwer aan het werk geweest is.

We wilden weer een sfeervolle museumwinkel en géén mobiles boven het hoofd in een kale ruimte!

De bijpassende tapijttegels zijn opgehaald uit Breda en er wordt een begin gemaakt met het leggen.

Dit is nog maar één pallet tapijttegels.....We hadden er zes, dus we hebben het aardig geleerd!

Patric heeft een sigaret aangestoken dus.....wie weet een brandblusser in de buurt kan nooit kwaad.

Bennie bezig met de afwerking bij de toonbankpootjes.....kl.....werk!

Het voorlopige eindresultaat kon er best mee door toch?

Johan Buning woont nu helaas te ver van Hengelo verwijderd, dus Rob wordt óók vrijetijds elektriciën.

Op de bovenverdieping zijn Bennie en Klaas druk doende de magazijnstellingen op te bouwen, voor het winkelmagazijn en de Lion-Car distributie..

Vele tientallen meters stelling worden er geplaatst.

Op de andere zolder staan óók allemaal stellingen, hier voor de vólle dozen!

De modelauto's voor de eigen winkel én voor beurzen cq evenementen worden hier allemaal op voorraad gehouden.

Het magazijn raakt al aardig vol.....

Het is klaar.....elk artikel is genummerd. Nu kan iedereen naar wens bevoorraad worden!

In de Beneluxzaal is alles al opgeruimd, stofvrij gemaakt en geschilderd. De eerste voertuigen komen binnen.

Leeuwarden komt door de zijdeur naar binnen gereden.....

Vlak voor de inrichting: Lekkage van een afvoerpijp, die snel door Gerrit en Theo verholpen wordt.

De mooiste personenwagens kunnen voorlopig wel in de gang staan, want de kleine vrachtwagentjes zijn nog niet in Museumstaat.

Terwijl de ene ploeg IN het museum bezig was, waren Klaas Boensma en Frits Haarink druk doende in het depôt.

De voertuigen staan allemaal op hun voorlopige plek. Rob kan de informatiebordjes plaatsen. Kon overigens ook wel zonder veiligheidsschoenen.....

Het museum wordt na twee jaar heringericht, dus we hebben ruimte nodig. Museum op de kop én het depôt op de kop.

De personenwagens zijn verdwenen, dus nu kan onze T 50 naar z'n lang verdiende rustplaats, wat een diorama moet worden.

De Mercedes gaat deel uit maken van hetzelfde diorama wat we gaan maken, dus hij mag óók naar boven!

De Fiat, die in de Libertyzaal stond krijgt eveneens een hoog en droog plekje.

De ZIL 157, die ook in de Libertyzaal stond verhuisd ook naar de bovenverdieping.

De van onze donateur Benno Roosen (Handelsmaatschappij Roosen) uit Hengelo geleende heftruck bewees goede diensten.

De net gerestaureerde Magirus kreeg ook direkt een plekje op hoger niveau.

We wilden hem graag op de plek hebben, starten was géén optie want dan moet je lucht draaien met alle gevolgen van dien.....

we wisten dat er 's middags twee volle touringcars met bezoekers zouden komen en om die nou in de stank en rook te laten lopen.....dus handwerk!

 


naar begin pagina

startpagina