LAMMERS COLLECTIE


Transporten

Wisselink

Rob, die chauffeur was bij Wisselink's Textielfabrieken, die een vestiging had in Enschede en in Aalten, mocht van de directie (de heren H. Schukkink en H. ten Berge) ten allen tijde, als de werkzaamheden het toelieten, op de terugweg "iets" voor het museum meenemen, als de wagen maar niet beschadigd werd en hij de uren maar niet opschreef! Er stonden dan ook regelmatig personen-bestelwagens, onderdelen, kleine trekkers, opengewerkte motoren, aanhangers etc etc . achter in de laadbak van de motorwagen en soms zelfs k in de aanhanger. Op de terugweg belde Rob dan regelmatig iemand om 's avonds/'s nachts "even" te helpen met het uitladen, want de wagen moest natuurlijk de volgende morgen wel weer leeg zijn.....

"Textielvervoer"

.

Deze FA 2000 DH wist k de weg naar heel veel DAF dealers in binnen- en buitenland te vinden.

 



BSO / Cosmo

Bij de DAF dealer BSO Hengelo, het latere Cosmo Hengelo had/heeft men sinds jaren een afsleepwagen, die voor allerlei werkzaamheden werd/wordt ingezet. Gestrande voertuigen afslepen, opleggers of aanhang-wagens halen/brengen en in speciale gevallen kon zelfs een in nood zittende klant er over beschikken. Over SERVICE gesproken!!

Sinds 1979 hebben de resp.musea altijd een beroep kunnen doen op "Bello". We konden er natuurlijk alleen over beschikken, als er geen eigen werkzaamheden gepland waren, maar in negen van de tien gevallen, stond Bello 's zaterdags klaar voor museumtransport! Was Bello in gebruik, dan was er vaak wel een "reserve Bello" beschikbaar. We hebben zelfs bij "speciale" meervoudige transporten Bello n een Co. meegekregen. Met dank aan Rein Visch, Fred Otterspeer en Hans Kamphuis!!

Eind jaren '80 kreeg BSO zelf de beschikking over een semie-dieplader waar we ook zonder problemen gebruik van mochten maken!! Enkele jaren later werd de oplegger zelfs voorzien van een zware lier, zodat het k voor ons een stuk makkelijker werd om een in eerste instantie "onhandelbaar" voertuig mee te kunnen nemen.

"Bello & Co."

.

Bello 1 (ex. van Buiten Transport)

 



van Wezel Transport

Dit Hengelose bedrijf vervoerde o.a al jaren de zwaarste en grootste stoomketels van Stork en hadden een leger aan semie-diepladers. We kwamen in gesprek met de direktie en de planning en vertelden van onze plannen. Het was gn enkel probleem: als we een semie-dieplader nodig hadden n ze hadden hem zelf niet nodig, konden we hem GRATIS gebruiken. Dt hebben ze geweten! Henk van Wezel en planner Henk Slot vonden als het "echt nodig" was altijd wel een mogelijkheid om het museum ten dienste te zijn.

Trekkers, Semie- Diepladers & "Klappers"

.

 



Kraanbedrijf Maathuis

We hadden soms te maken met een voertuig, dat eenvoudig niet op een semie f dieplader pastte. Willy Fhij, die een autosloop- en kraanbedrijf ( Jan de Sloper ) in Enschede had en die Rob goed kende, bood dan altijd uitkomst! Willy en zijn zoons Jeroen, Gertjan en Robert waren altijd bereid ons gratis te helpen : ze vonden het gewoon leuk om wat voor het museum te doen!! Het kraanbedrijf kreeg later een aparte naam : Kraanbedrijf Maathuis (eig. Fam. Fhij).

Materieel

.

Jeroen Fhij in aktie aan de Haaksbergerstraat in Enschede.

 



Diverse Hulptroepen

Naast BSO/Cosmo, van Wezel en Maathuis, werden we in "noodgevallen" k uit de brand geholpen door Willie Baars Transport uit Didam, Bart Wichmann uit Glanerbrug, Heisterkamp Transport uit Oldenzaal, Firma Kiel uit Enschede, Handelsmaatschappij Roosen uit Hengelo, PIROC Veldhoven, Truck Service Bonthuis uit Almelo, TIP Trailers Enschede e.v.a. die hun hand en spandiensten ter beschikking stelden van onze musea.

-en hun bijdrage

.

Als Bello cht niet mee kon, wilde Bennie Heisterkamp wel helpen. Ditmaal een ritje met de 54 en een TIP trailer Sondershausen (Oost Duitsland) Hengelo vv.

 

Zonder al deze mensen had Rob Lammers nooit samen met vrijwilligers ook maar iets van zijn plannen kunnen waarmaken. Wij zijn dan ook erg dank-baar voor alle steun die deze mensen/bedrijven ons al die jaren kostenloos gegeven hebben!!



Verhuizing Lion Toys

een keer wat anders!!

In 1998 hebben we in de vacantieperiode enorm veel vrachtauto's verhuisd van de merken DAF en Mercedes. En wel enkele tienduizenden!! Deze keer ging het echter om modelauto's. De modelautofabrikant Lion-Toys, die de bekende Lion-Car modellen maakt, ging namelijk verhuizen van Nistelrode naar een prachtige nieuwe fabriek in Uden.

Daar wij veelvuldig in contact stonden met het bedrijf, wisten Henk en Peter dat wij nogal eens "zware jongens" versjouwden. Aangezien men bij de productie van modelauto's gebruik maakt van grote en vooral zware gietmachines werd ons gevraagd deze te verplaatsen. Na enig overleg werd besloten, dat wij de gehele inventaris gingen verhuizen van Nistelrode naar Uden!!.

Enkele weken lang werd er op maandag en dinsdag een beroep op ons gedaan, om terwijl de productie in langzaam tempo doorging, de materialen te verhuizen. Alles maar dan ook alles hebben we op de dieplader gehad: Zware spuitmachines, werkbanken, tafels, stoelen, duizenden modelauto's, mallen, grondstoffen, allerlei machines, veel heel veel onderdelen, verpakkingsmaterialen, heftrucks, stapelaars, droogkasten en....... een niet te beschrijven hoeveelheid aan materiaal werd door ons verhuisd.

Rob, die deze klus klaarde met de altijd aanwezige Bennie Goorhuis had de beschikking over een trekker met dieplader, veel gereedschap en vier heftrucks van verschillende tonnages (twee in Nistelrode en twee in Uden). Vanuit Lion-Toys hielpen twee medewerkers mee voor hand en spandiensten. Op een verzwikte enkel na liep alles zowel letterlijk als figuurlijk op rolletjes. De volledige productie kon in no time op de nieuwe locatie worden hervat. En wij waren weer een ervaring rijker!!

Hieronder enkele foto's van de verhuizing.

.

Binnen worden de voorbereidingen getroffen voor het verhuizen van deze zware gietpers.

 


naar begin pagina

startpagina